Rok 2010/2011
Poslední kroužek roku 2010/2011 | 23.6.2011
Poslední kroužek byl už tradičně ve znamení různých pokusů (dusík, vývěva, oheň...) a také jídla.
Vakuum a nízké tlaky | 9.6.2011
S použitím vývěvy a dalších pomůcek jsme zkoušeli experimentovat s nízkým tlakem a zjišťovali, jak se v nízkém tlaku chovají různé věci.
Model sluneční soustavy 2 | 26.5.2011
Ukázalo se, že sluneční soustava je příliš rozlehlá na jeden kroužek, takže jsme pokračovali ve zkoumání, měření a tvoření modelů.
Model sluneční soustavy | 12.5.2011
Přemýšleli jsme nad poměry vzdáleností a rozměrů planet ve sluneční soustavě a zkusili si vytvořit několik modelů v měřítku.
Teorie a experiment | 5.5.2011
Zkusili jsme teoreticky i experimentálně řešit několik problémů s klasickou mechanikou těles, například zrychlování různých kuliček na nakloněné rovině.
Pracujeme jako vědci | 28.4.2011
Zkusili jsme pracovat jako vědci - několik problémů jsme řešili teoreticky i experimentálně.
Nečekané elektromagnetické jevy | 7.4.2011
Vyzkoušeli jsme několik pokusů s elektromagnetismem s překvapivými výsledky.
Výroba reproduktoru | 31.3.2011
Podrobněji jsme rozpitvali působení magnetické síly na zapojený vodič v magnetickém poli a plynule jsme přešli k výrobě vlastního reproduktoru...
Výroba elektromotorku | 24.3.2011
Nejdříve jsme si vysvětlili princip elektromotorku a vyzkoušeli ho na pokusech s magnety a vodiči a poté jsme si vyrobili malé elektromotorky.
Loďka | 10.3.2011
Co se stane s loďkou, když si za bezvětří stoupneme na její záď a budeme foukat do plachty? Může se rozjet (budeme-li foukat dost)? A pokud ano, tak dopředu nebo dozadu? Přesně na tyto otázky jsme se snažili odpovědět nejen pomocí zapojování mozkových závitů, ale i experimentálně pomocí vlastnoručně vyrobených lodiček.
Národní technické muzeum | 3.3.2011
Využili jsme prodlouženou otvírací dobu během prvního čtvrtku v měsíci a navštívili jsme po rekonstrukci nově otevřené Národní technické muzeum.
Mořská voda | 24.2.2011
Vojta si ze svého pobytu na Maltě přivezl láhev mořské vody, kterou nám poskytl k provádění pokusů k zjištění jejích vlastností. Měřili jsme například elektrickou vodivost, hustotu nebo tepelnou roztažnost.
Optika | 10.2.2011
Jali jsme se zkoumat paprskovou optiku - experimentovali jsme s úhlem lomu a odrazu, promítali jsme svíčku skrz čočky a hráli si se zrcadly.
Akustika 2 | 27.1.2011
Opět jsme se ponořili do zkoumání zvuku (nejen) pomocí programu Audacity. Hráli jsme si s ladičkami, zkoušeli interferenci a taky trochu počítali.
Akustika | 20.1.2011
Tentokrát jsme se zaposlouchali do různých zvuků. Zkoumali jsme zvuk pomocí počítače s programem audacity. Měřili jsme hlučnost různých předmětů pomocí decibelmetru, zkoumali závislost rezonanční frekvence předmětu na jeho tvaru a vyrobili jsme si píšťalky.
Číslo pí podruhé | 13.1.2011
Navázali jsme na minulý kroužek a opět se věnovali číslu pí. Vojta nám pověděl i nějaké zajímavosti o Archimedovi a objasnil odvození výpočtů.
Měření čísla pí | 6.1.2011
Vzali jsme si snad všechny kruhové věci z okolí a porovnávali jejich průměr a obvod, čímž jsme počítali číslo pí. Nakonec jsme dosáhli překvapivě dobrých výsledků...
Síly | 9.12.2010
Zkoumali jsme síly - teorii ověřovali v praxi a k praxi vymýšleli teorie. Zjistili jsme třeba z jaké výšky se musí rozjet kulička do "loopingu" nebo jestli můžeme dostat provaz do rovné polohy (viz. fotka).
Oheň | 25.11.2010
Při hraní s olejem jsme nevyhořeli, takže jsme se tentokrát věnovali rovnou ohni. Zkoumali jsme stavbu a teplotu plamene, jak vlastně hoření probíhá a podpalovali různé chemické sloučeniny (hořící různou barvou plamene). Také jsme si hráli s propan-butanem, který dokázal vytvořit "solidní ohníček".
Horký olej | 18.11.2010
Naše hostka a zdatná experimentátorka Vendy si pro nás opět připravila pokusy s horkou kapalinou, ovšem vodu jsme vyměnili za olej, čímž došlo k prudkému zvýšení dosažitelné teploty. Opět jsme testovali odolnost různých (většinou plastových) obalů a kelímků.
Horká voda | 11.11.2010
Zkoušeli jsme ponořovat různé předměty (kelímky, krabičky, tácky...) do horké vody a sledovali, jak budou reagovat. Nakonec jsme vytvořili tabulku a vyhodnotili, který materiál se hodí na horkou vodu a který ne.
Led | 4.11.2010
Sledovali jsme chování ledu posypaného solí, ověřovali jsme údaje o hustotě, tepelné kapacitě i skupenském teple tání ledu. Dozvěděli jsme se, co to je regelace (znovuzmrznutí) a mohli jsme si i "osahat" led z deuteria (těžké vody), který vypadá normálně, ovšem na "běžné" vodě neplave.
Teplo | 14.10.2010
Během experimentů jsme ověřili, že skutečně kov vede teplo lépe, než sklo. S pomocí ledu jsme zjistili, že není plechovka jako plechovka (hliník X železo) a zkoušeli jsme, v jaké teplotě vydrží naše prsty.
Fyzikální všehochuť | 7.10.2010
Začali jsme fyzikální všehochutí - naučili jsme se vyrobit domácí lávovou lampu, simulovali jsme Golfský proud a skládali jsme barvy díky nedokonalosti lidského oka.